Sunday, February 15, 2009

Kenapa syarikat untung, tapi duit tak ada - Malaysiakini

Begitu banyak terjadi kini dimana perniagaan yang maju dan untung di atas kertas , tetapi tidak berduit akhirnya. Mengapa terjadinya demikian. Apakah kehadiran Akauntan tidak dapat menjangkakan aliran wang tunai yang semakin hari semakin susut dan akhirnya terpaksa bergantung kepada pinjaman wang dari bank. Apa yang terjadi sebenarnya?

Dengan cengkaman ekonomi global yang semakin mencengkam, lebih-lebih lagilah kedudukan kewangan syarikat yang tidak menentu. Sebenarnya keuntungan syarikat adalah tidak sama dengan kedudukan aliran wang tunai syarikat. Keuntungan syarikat dicatat bila mana inbois yang dikeluarkan dari syarikat kita kepada pembeli dikeluarkan walaupun wang belum lagi diperolehi . Masaalah akan timbul jika pembeli yang kita beri kemudahan kredit tidak dapat menjelaskan hutang mereka pada waktu yang ditetapkan.

Jadi, inilah ibu kepada segala punca kelemahan sistem kewangan tunai sesuatu perniagaan walaupun banyak lagi punca-punca yang kita akan bincangkan kelak.

1 comment:

  1. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete